Thursday, April 17, 2014

CARA BANYAKKAN SUSU IBU

Rahsia cara banyakkan susu ibu sehingga memancut mancut. Tak dinafikan, semua ibu mahu menyusukan anak mereka sendiri. Merasai detik menyusukan, merasai dakapan indah bersama anak mereka. Siapa yang taknak kan? Saya sendiri menginginkannya ^_^


Tapi...Kebanyakan para ibu memilih susu formula sebagai ganti untuk tumbesaran anak mereka. Alasan yang sering didengar, susu tak cukup, susu tiada, tiada masa kerana bekerja dan macam macam lagi lah. Pernah tak terfikir, susu formula tu boleh bagi semua zat yang diperlukan oleh anak ke? Kenyang ke tidak anak minum susu formula? Dan itulah mengakibatkan anak mula makan sebelum usia 6 bulan. Hal keranan susu formula belum tentu mengenyangkan. Lagi lagi ada anak yang alahan menjadikan kesannya anak berak sembelit dan sebagainya. Tak kasihan ke? 

Bagi yang mempunyai masalah susu tiada, hari ini saya nak kongsikan rahsia cara banyakkan susu sehingga memancut mancut! Kepada PARA IBU jemput baca ya!

Ianya tak susah pun, cuma perlukan komitmen ibu-ibu semua. Jangan tangkap muat je penyusuan susu ibu ni. Bakal ibu atau ibu yang ingin menyusukan anak perlu cari ilmu banyak-banyak. Bila ilmu dah banyak barulah mudahkan nak melaksanakan aktiviti menyusukan anak. Tapi cara terbaik nak tahu liku-liku menyusukan anak adalah melalui pengalaman. Ibu perlu berani, yakin dan try and error. Mencuba posisi terbaik menyusukan, makanan apa yang menganggu pengeluaran susu, waktu terbaik mengepam dan sebagainya. 

Inilah yang anak harapkan. SUSU IBU!!!


RAHSIA BANYAKKAN SUSU IBU

1) Pasang niat mahu menyusukan anak sehingga 2 tahun. Tapi perlu ingat niat kerana mahu mengikut syariat islam bukannya kerana sayangkan anak. Kerana ibu yang memberikan anak mereka susu formula juga sayangkan anak mereka.

2) Belajar,belajar,belajar. Pergi kelas asas penyusuan atau kelas internet. Ajak suami belajar sekali

3) Cari kawan-kawan seangkatan. Join support group. Kongsi pengalaman mereka.

4) Dapatkan alat kelengkapan mengepam susu. 

5) Rooming-in dengan bayi lepas melahirkan. Pesan dengan nurse bertugas yang anda mahu susukan bayi anda sebaik sahaja melahirkan. Elakkan penggunaan botol atau sudu selepas kelahiran, kecuali keadaan benar-benar tidak mengizinkan. 

6) Susukan bayi sejurus selepas dilahirkan. Jangan expect susu akan memancut waktu ini. Masa ini yang ada hanyalah kolostrum. Dan bayi tak perlu sangat susu ibu, yang dia perlu dakapan hangat ibu ke dada. 

7) Susukan bayi sekerap mungkin. Tak perlu tunggu 2 jam sekali. Susukan sahaja apabila bayi nak. (Jika bayi yang jenis gemar tidur, kejutkan bayi untuk menyusu)

8) Makan makanan yang berkhasiat. Piramid makanan yang lengkap. Nak lagi bagus ambil set penyusuan shaklee. InsyaAllah semua vitamin dan mineral ibu dapat, bayi juga menikmati melalui susu ibu.

9) Minum air kosong. Sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Barulah berkesan cara banyakkan susu ibu ni.

10) Bila dah mula bekerja, Buat jadual mengepam susu (3jam sekali). Cuba disiplinkan diri mengikut jadual. Jika terlalu sibuk, sekurang-kurangnya mengepam dua kali di office.

11) Elakkan stress di tempat kerja. Jika anda stress, ia akan menghalang susu untuk keluar lebih banyak. Nak bagitahu rahsia ni, B-Complex shaklee bantu elak stress ^^,

12) Berdoa kepada ALLAH supaya tambahkan rezeki susu untuk bayi. Tiadalah daya dan kekuatan kita melainkan dengan bantuan Allah.

Sila fahami anak anda ^_^

Sandarkan pada Allah kerana Dialah sebaik-baik penolong dan pelindung. Berusahalah lapangkan dada, terimalah ujian dan cari jalan penyelesaian. Jangan kerna ujian-ujian ini ibu jadi lemah dan terus berhenti menyusukan anak. Cari jalan mudah, ganti dengan susu formula. Teruskan usaha, lakukukan satu demi satu rahsia cara banyakkan susu ibu.

Benar penyusuan ibu bukan jalan mudah. Bukan jalan senang. Banyak yang ibu perlu korban, masa, keseronokan tidur, duit dan pelbagai lagi. Sebab itu Allah janjikan yang baik bagi ibu-ibu yang menyusukan anak. Jadi marilah kita berusaha sebaik mungkin untuk berikan hak anak kita. Jalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu, patuhi tuntutan Ilahi. Insyaallah setiap titik susu yang mengalir pasti memberikan kebaikan dan mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Saya juga ingin kongsikan sedikit gambar anak kepada seseorang yang consume set penyusuan shaklee ni. Jangan tak tahu, sewaktu beliau hamil pun beliau mengamalkan set kehamilan shaklee. Siapa kenal Irine Nadia? Baiklah ini santapan dari entri kali ini. Tengoklah hasil dari set penyusuan shaklee ni. Untuk pengetahuan, Fiska Medina ni masih menyusu ibu lagi yaa. Comel sangat!!!

Fiska Medina
Hasil set penyusuan shaklee

Gambar terbaru

JOM BUAT SUSU IBU JADI MACAM NI:




*Jika anda berminat ingin mencuba set menyusu shaklee ini boleh hubungi saya dengan kadar yang segera bagi mendapatkan konsultant EKSKLUSIF dari saya secara PERCUMA!! 

Hubungi saya: 
Atika 
whatsapp: 0177811698 
email: noratika.salleh@yahoo.com 
shaklee id: 1121119 

nota kaki: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 

Attention: COD available di seluruh kawasan JOHOR BAHRU dan berdekatan dengannya. Pengeposan ke seluruh Malaysia juga disediakan

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...