Friday, April 4, 2014

Kesan kekurangan kalsium

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum

Alhamdulillah, tertaip jua entry untuk kali ini. Oleh kerana semalam busy tahap memang tak ada masa nak menaip, hari ini diberi peluang masa dan idea. Dah baca entry sebelum ini? Yang pasal Ostematrix tu? Bulan April 2014 ni tengah promosi oste Uollzz, beli 6 percuma 1. Sangat penting untuk kalsium. 

Beralih kepada tajuk entry kali ini, anda semua tahu kan kalsium ni dikira amat penting untuk tubuh kita. yela, tanpa kalsium lemah lah segala tulang dan gigi ni. Jadi jika dari sekarang kita tak jaga tubuh kita, takkan umur baru masuk 30an dah reput macam 60an kan. 60an pun masih cergas lagi jika dah jaga tubuh deri sekarang.

Sebelum panjang lebar, ada beberapa soalan cepumas untuk anda. Pernah tak anda mengalami tanda-tanda di bawah ini?
  1. Kejang otot
  2. Kebas dan rasa mencucuk sekeliling tangan dan kaki
  3. Wheezing(pernafasan seperti wisel)
  4. Mudah marah, terjejas keeupayaan intelektual, kemurungan dan perubahan personaliti
  5. Keletihan
  6. Rambut kasar
  7. Kuku rapuh
  8. Kulit kering
  9. Tumit pecah dan kasar
  10. Eczema-penyakit kulit
  11. Sakit sendi
Jika anda mengalami salah satu atau semua dari tanda-tanda di atas ini bermaksud anda kekurangan kalsium di tubuh anda. Apa akan jadi pada tulang anda jika tidak cukup kalsium. Bagaimana pula gigi? Sebab itu la, usia baru 30 tapi gigi dah banyak terlopong.

Kalsium juga amat penting pada perokok, kerana zat di rokok yang perokok akan dapat boleh merapuhkan gigi. Tak percaya? cuba tengok gigi si perokok, dengan melihat gigi or gusi kita boleh kenal sesorang itu merokok atau tidak. Sebab itu mereka amat memerlukan kalsium untuk gigi dan tulang mereka. *Tidak kata anda tak perlu* Jika anda ada tanda tersebut, bermakna ANDA PERLU!


Bagaimana nak cukup kan kalsium, elakkan dari kekurangan? Hentam susu bertong-tong ke? Tak perlu! Anda tak perlulah minum sampai bertong-tong, kerana ada sesetengah orang tak boleh menerima susu di tekak mereka. Jadi kalau tak boleh terima, takkan sampai bila-bila taknak tambahkan kalsium keperluan tu. Yakinkah kalsium kita cukup untuk bertahun-tahun lamanya?

Sebab itu lah saya penat-penat menaip cerita pasal Ostematrix ini, ianya merupakan vitamin mengandungi kalsium yang menggantikan susu. Jadi anda tak perlulah sampai rasa muak nak minum susu je hari hari ni kan. telan je oste dah boleh tolong cukupkan kalsium keperluan. senang je kan?

Sebagai tambahan ilmu kepada anda semua, saya nak cerita sedikit mengenai mengapa kita perlu mengambil kalsium ni. Sebenarnya kalsium sangat besar fungsinya dalam badan kita. Memang ramai yang tahu tentang itu, tapi ramaikah yang tahu berapa kandungan keperluan?

Meh sini nak cerita, 99% daripada simpanan kalsium adalah pada tulang dan gigi, manakala 1% lagi ada dalam darah. 1% ini adalah untuk memastikan fungsi tubuh berjalan dengan sempurna. Biasanya bila sesorang tak dapat jumlah kalsium yang mencukupi(untuk 1%), kalsium dalam simpanan pada tulang dan gigi akan diambil(diserap keluar) bagi memastikan tubuh dapat berfungsi dengan baik. Sekiranya keadaan kekurangan kalsium dalam darah berterusan dan tidak digantikan, kepadatan tulang akan merosot.

Kesan kekurangan kalsium (mengakibatkan osteoporosis)
Selain itu, kalsium amat penting bagi pembentukan struktur normal sel, untuk sistem saraf, pembekuan dan tekanan darah. Akhir sekali untuk fungsi otot dan untuk denyutan jantung yang normal.

Kalsium ini bukan sahaja penting untuk orang dewasa, tetapi ianya juga amat penting kepada kanak-kanak bagi membantu tumbesaran mereka. Antara simptom yang terdapat kepada kanak-kanak yang kekurangan kalsium ialah:
  1. Selalu berpeluh ketika tidur
  2. Sukar tidur lena
  3. Terkejut, menangis pada waktu malam
  4. Hyperaktif
  5. Tiada selera makan, memilih makanan
  6. Lambat tubuh gigi (selepas 10 bulan)
  7. Lambat berjalan (selepas 13 bulan)
  8. Kaki bengkok, tak boleh berdiri tegak
  9. Rendah, lemah badan
Cuba anda semua check, ada tak terjadi kepada baby baby anda. Jika ya, bermaksud anda lah yang perlu tambah kalsium a.k.a makan oste ni bagi membantu memberi anak anda kalsium yang cukup melalui breastfeeding. Hal ini kerana, susu anda tidak cukup kalsium untuk anak anda.

source by google

Info bagi wanita hamil pula, jika anda kekurangan kalsium akan mengakibatkan bayi menyerap kalsium dari tulang ibu. Hal ini akan menjejaskan tahap kesihatan ibu hamil pada masa hadapan(berisiko osteoporosis)

Cukup setakat ini untuk saya ceritakan mengenai kesan yang akan anda perolehi jika kekurangan kalsium. Nantikan perjumpaan seterusnya bagi mengenali perbezaan kalsium ostematrix dengan kalsium biasa dan juga manfaat daripada ostematrix ni. Jangan lupa ya temujanji seterusnya.

*Jika anda berminat ingin mencuba produk ostematrix ini, boleh hubungi saya dengan kadar yang segera bagi mendapatkan konsultan EKSKLUSIF dari saya secara PERCUMA!

Hubungi saya:
Atika
whatsapp: 0177811698
email: noratika.salleh@yahoo.com
shaklee id: 1121119

nota kaki : Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Attention: COD available di seluruh area JOHOR BAHRU serta berdekatan dengannya. Pengeposan ke seluruh negeri di Malaysia juga disediakan

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...